Skip to main content

Nowe technologie możemy zaleźć niemal w każdej dziedzinie naszego życia. Komputery sa wszędzie – w warsztacie samochodowym, na kasie w markecie, czy w gabinecie lekarskim. Wszędzie tam, gdzie pojawia się sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, pojawia nie także potrzeba obsługi informatycznej – aktualizacje oprogramowania, konfiguracja sieci, tworzenie backupów, problemy ze sprzętem. Lepiej zatrudnić własnego informatyka, czy zlecić prace firmie zewnętrznej?

 

Zalety outsourcingu IT

Pierwszą z zalet są koszta. Zewnętrzna firma będzie pracować tylko wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba, zatem koszty są dostosowane do potrzeb. Rozliczenia w formie stałego abonamentu za obsługę informatyczną pozwalają zaplanować budżet oraz uniknąć wysokich rachunków w przypadku poważnych awarii. Kolejną zaletą jest kompleksowość obsługi – pojedynczy specjalista ana etacie nie zawsze jest „uniwersalny” i w pewnym sensie jesteśmy skazani na jego umiejętności. Pojawia się też problem ewentualnego urlopu , czy choroby podczas, których po prostu musimy czekać, bo jesteśmy skazani na jednego człowieka. Współpracując z  firmą outsourcingową mamy do dyspozycji kilku specjalistów, którzy są w stanie zapewnić ciągłą opiekę informatyczną w Twojej firmie.

 

Swój dział IT, czy firma informatyczna?

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie należy zrobić małą inwentaryzacje tego co posiadamy w firmie jeśli chodzi o sprzęt i oprogramowanie. Istotną kwestią jest to czy firma korzysta z kilku stanowisk połączonych siecią, czy tych stanowisk jest dużo więcej i dodatkowo połączonych w działy. Czy firma korzysta z systemu ERP, do którego dostęp ma duża liczba pracowników? Czy w firmie jest serwer qnap wykonujący backupy wszystkich stanowisk, a do tego jakieś aplikacje mobilne obsługiwane przez pracowników?

Posiadając tylko kilka stanowisk roboczych i pracując głównie przy pomocy pakietu biurowego, głównym zmartwieniem są drobne awarie lub wymiana sprzętu na nowszy, bądź też wydajniejszy. W takim wypadku rozsądnym wydaje się posiadać opiekę firmy zewnętrznej, która zareaguje w momencie wystąpienia usterki lub pomoże przy informatycznym rozwoju i optymalizacji firmy.

Bardziej rozbudowane firmy pracujące na kilkunastu stanowiskach roboczych, obsługujące klientów poprzez system ERP oraz samodzielnie prowadzące swoje strony WWW wbrew pozorom nie mają dużo większych zmartwień niż mała firma z kilkoma stanowiskami. W przypadku awarii lub potrzeby wymiany sprzętu najlepszym rozwiązaniem jest firma świadcząca obsługę informatyczną. Do podstawowych usług dochodzi tutaj najczęściej obsługa wewnętrznego serwera firmy, co również śmiało można powierzyć specjalistom IT.

Firmy składające się z kilku lub kilkunastu działów, z których każdy składa się z kilkunastu bądź kilkudziesięciu pracowników pracują najczęściej na skomplikowanych systemach Business Intelligence oraz posiadają nawet kilkaset stanowisk roboczych. Serwery w takich miejscach to potężne maszyny a najdrobniejsza awaria w infrastrukturze (przecięty przewód, niepoprawnie podane hasło czy zacięta drukarka) może wywołać chaos. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie kilku osób, które będą mogły na bieżąco monitorować pracę systemu i dokonywać drobniejszych czynności serwisowych, natomiast w razie potrzeby wezwać do pomocy zewnętrzną firmę informatyczną.

Wnioski te opieramy w dużej mierze na długiej współpracy z małymi, średnimi i dużymi przedsiębiorstwami. Nawet najbardziej rozwojowe i innowacyjne przedsiębiorstwo inwestujące w dużą ilość nowych technologii często nie wykorzystuje drzemiącego w tych rozwiązaniach potencjału ze względu na brak osoby wewnątrz firmy, która rozumie zasadę działania tych rozwiązań. Natomiast małe przedsiębiorstwa po zatrudnieniu informatyka lub stworzeniu działu IT po kilku miesiącach rozwiązują stosunek pracy z fachowcami IT ze względu na małą ilość interwencji.

W ostatecznym rozrachunku małym i średnim firmom polecamy korzystanie z usługi firm IT, natomiast dużym przedsiębiorstwom przyda się w zespole ktoś, kto zrozumie zasadę działania zastosowanego oprogramowania czy sprzętu, natomiast ciężar wdrożeń, instalacji i przebudowy infrastruktury można przerzucić na firmy zewnętrzne.

Jeśli uważasz, że Twojej firmie potrzebne jest wsparcie IT prowadzone przez profesjonalną firmę, skontaktuj się z nami.