Wiele firm, o różnych profilach działalności skupia się w swojej branży na inwestowaniu oraz przenoszeniu środków finansowych na te obszary, które stanowią podstawę ich działań. Dlatego część z nich decyduje się na tzw. outsourcing IT. Co to takiego i, co oznacza w praktyce?
Pojęcie to zostało po raz pierwszy sformułowane w latach 80-tych XX wieku, jak swego rodzaju koncepcja biznesowa polegająca na przeniesieniu ciężaru odpowiedzialności za pewne działania na sektory zewnętrzne, które za ustaloną opłatą decydowały się na wykonywanie określonych czynności dla firmy zlecającej. W skrócie było to nic innego, jak zlecenie wykonywania usług wewnętrznych firmą zewnętrznym. Wykonywanie usług przez firmy zewnętrzne zazwyczaj było związane z obszarem działań, które nie stanowiły podstaw działalności firmy zlecającej. Co miała na celu ta praktyka? Przede wszystkim zminimalizowanie kosztów oraz zasobów kadrowych na obszary działań, które nie przynosiły bezpośrednio firmom zysku, a dzięki temu skupienie się na kluczowych kompetencjach działalności.
Obecnie, jednym z najpopularniejszych obszarów, w których wykorzystuje się outsourcing jest branża IT. Zlecania konkretnych usług informatycznych jest coraz bardziej popularne, a z pełnej obsługi informatycznej korzysta naprawdę wiele firm. Dlaczego? Jest to przede wszystkim bardzo wygodne, opłacalne oraz bezpieczne. Firmy nie muszą tworzyć dodatkowych stanowisk dla informatyka w firmie, a oszczędności z tego tytułu mogą przenieść na główne obszary ich działalności. Co najczęściej zleca się w ramach outsourcingu IT?
- serwis oraz naprawę sprzętu,
- kompleksową obsługą informatyczną firmy,
- wdrażanie oprogramowania oraz pełnienie funkcji administracyjnych,
- przetwarzanie oraz ochrona danych.
Komu dedykowany jest outsourcing IT?
Wszystkim tym przedsiębiorcom, którzy nie mają potrzeby korzystania z usług informatycznych, a tym samym tworzenia dodatkowych etatów, małym oraz średnim firmom, które potrzebują kompleksowej obsługi IT, a także większym branżą, które chcą wdrażać nowe oprogramowania oraz stale rozwijać swoje zaplecze informatyczne, a także i sklepom internetowym, które potrzebują zewnętrznego wsparcia informatycznego.
Bez względu na wielkość, charakter branży oraz sprzedawane produkty, czy usługi z outsourcingu IT może korzystać każdy. Jego niezaprzeczalną zaletą jest scedowanie odpowiedzialności za usługi informatyczne firmie, która się na tym zna, a dzięki temu generowanie oszczędności oraz skupienie się na podstawowej i głównej działalności swojej branży.