Skip to main content

Informatyka oraz technologie informacyjne, to dziedziny, które – mimo, że spotykamy się z nimi na co dzień – nie są oczywiste dla każdego. Nikt z nas nie musi być ekspertem od IT, ale warto poznać kilka pojęć, których znajomość może nam pomóc w opisaniu awarii czy problemów, z którymi możemy spotkać się korzystając na co dzień z komputera.

Poniżej prezentujemy 10 pojęć, których znajomość może się Ci się przydać:

  1. Backup – pod tym pojęciem kryje się kopia zapasowa Twoich plików. Jeśli regularnie zgrywasz dane, umieszczasz je w chmurze (o tym za chwilę), to oznacza, że robisz backup, który w przyszłości może Ci się przydać do wgrania utraconych np. z powodu awarii danych.
  2. Chmura obliczeniowa – podobnie, jak pamięć zewnętrzna typu pendrive, czy dysk, chmura, to miejsce, w którym możesz zapisywać istotne dla Ciebie dane. Pliki, w odróżnieniu od pamięci zewnętrznej, zapisywane są na dysku wirtualnym, czyli miejscu, do którego możesz mieć dostęp poprzez stronę internetową lub aplikację.
  3. Serwer poczty – to miejsce, z którego możesz się zalogować bezpośrednio do swojej skrzynki mailowej. Nie potrzebujesz do tego klienta poczty (np. outlook), wystarczy, że zalogujesz się na stronę serwera.
  4. Domena internetowa – jest to podstawowy element adresu internetowego identyfikujący jego administratora. Nazwa domeny jest najczęściej nazwą firmy, sklepu, ale może być także imieniem i nazwiskiem. W skrócie – domena to Twój adres internetowy.
  5. Hosting – usługa udostępniania miejsca na własnych serwerach, miejsce w którym umieszczana np. strona internetowa, co umożliwia jej wyświetlanie i prowadzenie.
  6. Responsywność – odpowiednie zeskalowane oraz dopasowanie wyświetlania strony internetowej do ekranów urządzeń mobilnych, takich jak tablet, czy samrtfon.
  7. Ban – kara, którą można otrzymać od administratorów strony, forum, czy też serwisów społecznościowych np. za złamanie regulaminu.
  8. Sieć komputerowa – zbiór urządzeń, w tym komputerów, drukarek itp. Połączonych ze sobą komunikacyjnie, działających w tej samej sieci, np. połączenie laptopa z drukarką.
  9. Helpdesk – miejsce, w którym użytkownik może zgłosić awarię do organizacji, która odpowiedzialna jest za kontrolowanie oraz rozwiązywanie powstałych problemów, np. podczas korzystania z konkretnej aplikacji.
  10. TeamViewer – oprogramowanie umożliwiające zdalne sterowanie systemem operacyjnym poprzez Internet bez konieczności instalowania serwera.

Na tych pojęciach lista oczywiście się nie kończy, jednak to główne określenia, których znajomość przyda nam się w zakomunikowaniu problemu, a to z kolei pozwoli obsłudze informatycznej na sprawniejsze zidentyfikowanie awarii. Znajomość tych pojęć ułatwi nam także codzienną pracę.